Communicatie en datagedreven werken

26-10-2022

We kunnen er niet omheen, teams die zich in het veld van Data en analytics bevinden en teams die zichzelf in de meer herkenbare primaire processen bevinden communiceren al jaren uiterst matig met elkaar. Kenmerkend is dat data specialisten rapportages maken, termen gebruiken en processen gebruiken die onherkenbaar zijn voor veel andere afdelingen. Termen zoals ETL, "Separation of Concerns", API (Application Programming Interface), OTAP straat, funnels, zijn typische jargon termen die elke data specialist wel kent, echter wanneer we als data specialisten met andere afdelingen gaan praten, merken we dat er hier een groot gat ontstaat in wederzijds begrip. 

Gelukkig is dit jargon voor de meeste van onze klanten minder relevant om uit te leggen, omdat ze er zelden mee te maken hebben, zolang de data maar de informatie geven die ze nodig hebben. 

Echter, zoals altijd bij communicatie, is het niet zo eenvoudig. Om de gegevens te laten werken moeten deze nauwkeurig, tijdig en betrouwbaar zijn. Het probleem is echter dat om te weten wat nauwkeurige, tijdige en betrouwbare gegevens zijn, communicatie met de gebruiker en leverancier van deze gegevens noodzakelijk is. 

Als dataprofessionals hebben we het probleem lang geanalyseerd, en in theorie uitstekende oplossingen bedacht om te zorgen dat de gegevens op een juiste manier beheerd worden zodat we de kwaliteit van deze gegevens kunnen leveren. Wat we echter vergeten te vermelden is dat die oplossingen vol jargon staan, termen zoals datagedreven, datasteward, data-eigenaar, dataverantwoordelijke, enzovoort, zijn net zo vaag als de termen ETL, OTAP en alle andere technische termen. 

Het probleem hier is echter dat deze termen relevant zijn om te begrijpen voor onze klanten. Want we vragen onze klanten om zich te houden aan de verantwoordelijkheden die bij dat jargon horen.

Beschrijvingen van dat jargon zijn niet technisch, een dataverantwoordelijke is in feite niet veel meer dan iemand die verantwoordelijk is als er iets misgaat met de data, en is een rol op C-niveau. Terwijl een datasteward een materiedeskundige is van de gegevens die worden gebruikt, en fungeert als eerste aanspreekpunt om de verantwoordelijke op C-niveau operationeel te ondersteunen.

Communicatie is belangrijk en als dataspecialist zouden we de essentie van goede communicatie moeten kennen. We pleiten tenslotte voor Data Dictionaries, Business Glossaries en Data catalogi. Toch spreken we vaak de taal van onze klanten niet en vragen we onze klanten ons jargon te leren. Misschien is het tijd om het onder ogen te zien, dat ons gebrabbel veel te ver verwijderd is van wat onze klanten eigenlijk begrijpen. Voor nu moeten we ons concentreren op minder van ons eigen jargon te implementeren in plaats daarvan een best passende begrijpelijke definitie vinden die onze klanten begrijpen. 

Hoornweg Advies adviseert over communicatie- en implementatiestrategieën van complexe datacapaciteiten. Door de jaren heen hebben we best practices ontwikkeld om data-ambities om te zetten in begrijpelijke taal. Interesse, neem contact met ons op via info@hoornweg.net



©2024 HRNWG Holding
Sereres Consultancy B.V.
KVK: 88812901
BTW: NL864787546B01
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin